prof. PaedDr. Zuzana Kováčová, PhD.

Vytlačiť

Zuzana Kováčovádocentka v študijnom odbore slovenský jazyk
didaktička katedry (pre jazykovú oblasť vzdelávania)

Konzultačné hodiny
Miestnosť č.: 313
Tel. č.: 037/64 08 480
E-mail: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

Profil:

Študovala učiteľstvo aprobačných predmetov slovenský jazyk – dejepis pre ročníky 5 – 12. Od roku 1987 pôsobila ako asistentka na Katedre slovenského jazyka Pedagogickej fakulty v Nitre, neskôr ako odborná asistentka na Katedre slovenského jazyka Fakulty humanitných vied Vysokej školy pedagogickej v Nitre a v súčasnosti ako odborná asistentka na Katedre slovenského jazyka Filozofickej fakulty UKF v Nitre. V roku 2004 ukončila doktorandské štúdium a obhájila dizertačnú prácu. Venovala sa otázkam jazykovej analýzy umeleckého textu a za metodologické východisko si zvolila sústavu výrazových kategórií a komunikačnú koncepciu tzv. Nitrianskej školy.

Monografická práca Význam jazykovej analýzy pre formovanie komunikačnej kompetencie (Nitra: UKF, 2010. 214 s. ISBN 978-80-8094-695-1) spája otázku nadobúdania komunikačných kompetencií subjektom s jazykovo-štylistickou výstavbou umeleckého textu. Predmetom interpretačnej jazykovej analýzy boli romány J. Tužinského Kto hodí kameňom a L. Ťažkého Márie a Magdalény a Aj v nebi je Lúka.

V roku 2010 vydala vysokoškolskú učebnicu Praktická lexikológia a slohová výchova (Nitra: UKF, 2010. 166 s. ISBN 978-80-8094-738-5) určenú predovšetkým študentom učiteľstva primárneho vzdelávania.
Kniha Reč a jazyk v škole (Nitra: Enigma, 2011. 128 s. ISBN 978-80-8133-001-8) akcentuje aktuálne otázky vyučovania slovenčiny z aspektu kognitívnych procesov a teórie prirodzeného jazyka.

V kontexte teórie komunikácie boli komponované viaceré štúdie publikované v zborníkoch z domácich i zahraničných konferencií, napr. Formovanie komunikačných kompetencií a ich podmienenosť procesom percepcie textu, Percepcia textu a komunikačná kompetencia, Dieťa – reč – komunikácia. Kognitívne procesy a problematika mentálnych modelov sa odrážajú v štúdiách Jazykový obraz sveta v literatúre pre deti z aspektu mentálnych modelov, Individuálna tvorba textu ako edukačný cieľ z aspektu kognitívnych procesov, Ako deti porozumejú dospelým. Syntaktickej roviny jazyka sa týkali štúdie Syntaktické osobitosti prekladaných textov, Prostriedky syntaktickej roviny ako súčasť autorskej stratégie, Príznakové syntaktické konštrukcie v spravodajských reláciách. V ostatných rokoch sa venovala interpretácii jazyka dolnozemskej autorky Dagmar Marie Anocovej.
Z. Kováčová participovala na projektoch ďalšieho vzdelávania učiteľov a v súčasnosti spolupracuje na projekte Premena školy s využitím informačných a komunikačných technológií.

Pedagogická činnosť:

teória vyučovania slovenského jazyka, didaktika (PEP), lexikológia (PEP), syntax slovenského jazyka pre študentov programu prekladateľstvo, jazyková kultúra, základné gramatické zručnosti pre odbor učiteľstvo primárneho vzdelávania, frazeológia pre študijný program editorstvo a vydavateľská prax

Vedecká angažovanosť:

teória komunikácie, odborová didaktika, frazeológia, syntax

Realizované vedeckovýskumné a vzdelávacie projekty:

  • VEGA 1/0754/12: Antropocentricky zamerané sémantické kategórie v slovenčine (v porovnaní s niektorými slovanskými jazykmi) (spoluriešiteľka)
  • VEGA 1/2231/05: Hovorená podoba slovenčiny v médiách (2005 – 2007, riešiteľka)
  • VEGA 1/0654/08: Slovník štúrovskej slovenčiny (2008 – 2010, riešiteľka)
  • KEGA 3/3035/05: Tvorba nových učebníc a učebných pomôcok pre ZŠ a SŠ. Učebnica slovenského jazyka pre gymnáziá (2005 – 2008, zodpovedná riešiteľka projektu)
  • KEGA 366-040UKF-4/2010: Kvalitatívne inovácie edukácie učiteľov elementárnej školy v materinskom jazyku (2009 – 2010, zodpovedná riešiteľka projektu)
  • Grantová úloha 1/187/92: Frazeológia ako intenzifikačný faktor komunikácie (1992 – 1994, riešiteľka)
  • Grantová úloha CGA 04/95/CGA: Fungovanie jazykových prostriedkov v texte (1996 – 1999, riešiteľka)
  • Národný program Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť v súlade s Operačným programom Vzdelávanie Ministerstva školstva Slovenskej republiky – účastníčka programu