Ďalšími aktivitami spestrujúcimi priebeh zimného semestra 2023 boli tri didakticky zamerané besedy pre študentky a študentov učiteľstva slovenského jazyka a literatúry. Organizáciu podujatí koordinoval interný doktorand Katedry slovanských filológií Mgr. Martin Pavlov.
Je možné používať beletriu v škole aj na iných hodinách, ako je literatúra alebo slovenský jazyk? Na túto otázku študentom odpovedala Miroslava Trippé (učiteľka dejepisu a angličtiny na Súkromnej základnej škole v Žiline) v rámci besedy Beletria medzipredmetovo, ktorá sa konala 7. 11. 2023. Miroslava Trippé začala svoju prezentáciu výsledkami prieskumu PIRLS a PISA, ktoré jasne hovoria, že väčšina žiakov sa považuje za málo skúsených čitateľov a (aj) preto majú nechuť k čítaniu. Ďalším dôvodom je fakt, že podľa prieskumov má len 34 % slovenských detí v domácnosti knižnicu. Pani Trippé vyzvala budúcich učiteľov, aby vo svojich budúcich triedach zavádzali triedne knižnice a predovšetkým, aby využívali knihy aj na iných predmetoch, ako je slovenčina a literatúra, pretože podľa jej slov sa čítanie deje aj na geografii, matematike, dejepise, biológii či hudobnej. Beletria poskytuje žiakom priestor na rozvíjanie predstavivosti, získavanie poznatkov v kontexte, zdokonaľovanie kritického myslenia, ako aj vyjadrovanie vlastného postoja a budovanie vlastného rebríčka hodnôt. M. Trippé ďalej študentom odporučila niekoľko výborných kníh, ktoré sama využíva pri vyučovaní dejepisu, pričom podotkla, že tieto tituly sú aplikovateľné aj na iné predmety. Prostredníctvom knihy Vojna, ktorá zmenila Rondo dokáže piatakom vysvetliť aj takú citlivú tému, akou je vojna; knihou Tiene nad Veligradom zas dokáže siedmakom priblížiť život a kultúru starých Slovanov a kniha Múr (od Petra Sísa) je výbornou sondou do života „za železnou oponou“.
V spolupráci s Centrom poradenstva a prevencie v Nitre sa 27. novembra 2023 podarilo pre študentov učiteľstva zorganizovať aj besedu na tému Dyslexia. Špeciálna pedagogička Mgr. Jana Vargová študentom ochotne vysvetlila, aké sú základné prejavy tejto vývinovej poruchy u žiakov, pričom upozornila na fakt, že k poruche čítania sa zvyčajne pridružuje aj dysgrafia či dysortografia. Prednášajúca ďalej študentom názorne ukázala špeciálne animácie, prostredníctvom ktorých si každý mohol vyskúšať čítanie textu v roli dyslektika (a nebolo to veru jednoduché). Študenti slovenského jazyka a literatúry si na besede dokonca mohli prezrieť aj ukážky špeciálnych testov, prostredníctvom ktorých je možné dyslexiu diagnostikovať. Pani Vargová poskytla budúcim učiteľom aj množstvo praktických rád, ako pristupovať k deťom s dyslexiou, akým spôsobom by učitelia mali upravovať učebné texty alebo ako majú čítať diagnostické správy od špeciálnych pedagógov. Téma tejto besedy študentov skutočne zaujala, čoho dôkazom bola aj vskutku podnetná diskusia, v ktorej zazneli rôzne doplňujúce otázky.
Na poslednej besede, ktorá sa konala 28. 11. 2023, sa študenti mohli stretnúť s Kristiánom Mikulovským (NaiKavolsom) – slovenským hudobným producentom a umelcom, ktorý je známy najmä pre svoj jedinečný hlasový rozsah. Vydal už niekoľko albumov a dokonca sa mu podarilo umiestniť sa aj do longlistu na Radio_Head Awards. Témou besedy (ktorá sa realizovala v rámci predmetu Tvorivé aktivity na vyučovaní literatúry) bola Tvorivosť a prekonávanie tvorivých blokov. Prednášajúci najprv študentom priblížil proces tvorivosti z pohľadu viacerých teoretických koncepcií, pričom výklad interaktívne prepájal s príkladmi zo svojho života. Prostredníctvom „bielych malieb“ Roberta Rauschenberga predstavil študentom praktický návod, ktorý môžu ako budúci učitelia využiť pri hodnotení akéhokoľvek umeleckého diela, dokonca aj takého, ktoré nevyzerá ako umenie. Počas rozprávania o blokoch tvorivosti (ktorým sa K. Mikulovský venoval aj vo svojom diplomovom výskume) študentom zdôraznil, že prirodzenou súčasťou tvorivého procesu, ako aj života samotného, je občas sa dostať do štádia, keď nevieme ako ďalej. Stratí sa pôvodná sila, ktorá nás poháňala vpred, nevidíme žiadne výsledky, prežívame silnú frustráciu. V týchto obdobiach prednášajúci odporúča nesústrediť sa na hlavný cieľ, pretože práve to nám bráni v nachádzaní originálnych tvorivých postupov. Je potrebné skúšať nové spôsoby riešenia problémov. Veľkou pomocou môže byť napríklad napísať si svoje myšlienky na papier (čím je možné nazrieť na problém z iného uhla pohľadu) alebo sa odporúča zmeniť prostredie, v ktorom sa človek nachádza.
Radi by sme sa srdečne poďakovali Miroslave Trippé, Jane Vargovej a Kristiánovi Mikulovskému, ktorí boli ochotní nájsť si čas a poctili nás svojou prítomnosťou. Študenti úprimne ocenili autentickosť zdieľaných životných skúseností, ako aj praktické rady a postrehy. Tešíme sa na najbližšie spoločné stretnutia!