Dvanásty ročník súťaže bol realizovaný (tak ako 11. ročník súťaže) v čase pandemickej situácie, v čase realizácie dištančného vzdelávania na školách. Tento formát ponúkol, už tretí rok, možnosti zapojenia sa žiakov 8. a 9. ročníka základných škôl a tiež stredoškolských a vysokoškolských študentov všetkých ročníkov, čomu zodpovedajú štyri vekové kategórie súťažiacich. Je to nový formát súťaže, keďže vyhlasovateľom sa od 10. ročníka stala FF UKF v Nitre. Prvú kategóriu tvorili žiaci predposledného a posledného ročníka základnej školy, druhú a tretiu kategóriu stredoškolskí študenti a štvrtú kategóriu študenti vysokých škôl. Z hľadiska formy, resp. druhu umeleckej tvorby mala súťaž tri časti – literárnu, výtvarnú a elektronickú.
Pre všetky vekové kategórie a všetky tri umelecké formy boli vypísané tieto spoločné témy:
- Objavná výprava k misii Solúnskych bratov
- Študentský návrh komunikačno-zážitkového vyučovania témy VM
- Podoby hrdinstva (hrdina/hrdinovia) vo Svätoplukovom kráľovstve
- Návrh loga k súťaži: textovo-obrazová realizácia
- Svätoplukovo posolstvo do dnešnej pandemickej doby
Súťažné práce, resp. celoslovenská literárna tvorba (poézia a próza) žiakov a študentov ZŠ, SŠ a VŠ, ktoré mala porota možnosť hodnotiť v XII. ročníku súťaže, považujeme za vcelku inšpiratívne a veľmi vyrovnané. Predsa sa však našli práce, ktoré v rámci formujúceho sa umeleckého citu, postupne pretavovaného u autora, autorky či autorského kolektívu do vlastného – originálneho – umeleckého štýlu vynikli nad ostatnými prácami. Hodnotenie poroty vychádzalo najmä zo schopností prispievateľov zaujať svojím tvorivým príbehom či veršami, obrazotvornosťou, nosnou pointou, esteticky ladeným emocionálnym zachvením. Do úvahy sa taktiež brala formálna a štylistická úroveň prác.
Vo výtvarnej časti bola súťaž obohatená o viaceré aktuálne témy, ktoré zaujali súťažiacich, najmä téma spojená s pandemickou situáciou. Navyše môžeme s radosťou konštatovať, že prvotné zdesenie z pandémie ustúpilo po krízovom minulom ročníku sa do súťaže sa opäť zapojilo viac škôl. Objavili sa aj priestorové práce a práce vytvorené počítačovou grafikou. Niektoré práce na tému pandémie obsahovali zaujímavé ideové nápady a všetky práce boli technicky vyspelé.
Elektronická časť bola v porovnaní s predchádzajúcim ročníkom zastúpená bohatšie, avšak len v prvých dvoch kategóriách. Súťažiaci vo svojich príspevkoch zaujali obsahom aj formou, medzi prácami sa objavili hrané videofilmy, animovaný príbeh, kvíz, návrh loga či powerpointové prezentácie. Naplno sa prejavil ich kreatívny prístup, vnímanie nových trendov a humor.